Mitä kaikkea tekisit saamallasi lisäenergialla, jos nukkuisit enemmän ja paremmin?

Kirjoittanut: Katía Uusikartano - 11.6.2020

Jatkuvassa univajeesta eläminen tekee elämästä tahmeaa ja raskassoutuista. Moni huonosti nukkuja olisi valmis antamaan mitä vaan, mikäli nukkuisi laadukkaammin, olisi energisempi ja ajatus kulkisi kirkkaammin. Onneksi asialle voi tehdä jotain — paljonkin. Ennen kaikkea kyse on valinnoista.

Stressi vaikuttaa unen laatuun


On tärkeää, että elämäntavat ja uniympäristö ovat nukkumiselle mahdollisimman otolliset ja tukevat hyvää unta. Stressi ja hektinen elämänrytmi vaikuttavat myös monella tavalla unen laatuun: sympaattinen hermosto käy ylikierroksilla ja aivot ovat jatkuvassa valppaustilassa, jolloin voi olla vaikea nukahtaa. Stressihormoni kortisoli puolestaan voi alkaa herättelemään aamulla aivan liian aikaisin. Päivällä olo on väsynyt ja alakuloinen, eikä ajatus kulje entiseen malliin. Joskus mennään niin pitkälle oravanpyörässä, että pyörästä pois hyppääminen on lopulta ainoa vaihtoehto. Onkin todella tärkeää pysähtyä kuuntelemaan omaa kehoaan, oppia mielen rauhoittamisen keinoja ja huolehtia riittävästä palautumisesta muutenkin kuin nukkumalla.

Ala ajatella ja käyttäytyä kuin normaali nukkuja


Jotta pystyisi nukkumaan kuten normaali nukkuja, täytyy alkaa ajatella ja käyttäytyä kuten normaali nukkuja. Aina pelkkä ravinnon, liikunnan, elämänrytmin ja uniympäristön optimointi ei riitä. Myös mieltä täytyy treenata unille suotuisaksi. Muuttamalla vähitellen uneen ja nukkumiseen liittyviä haitallisia uskomuksia ja vääristynyttä ajattelua pystytään vaikuttamaan tunteisiin ja käyttäytymiseen. Rauhoittamalla pelkomuistikeskusta unettomuuden pelko alkaa yleensä laimenemaan. Tällainen aivojen uudelleenohjelmointi mielikuvaharjoittelulla vaatii toistoja, kuten mikä tahansa treeni tai isompi elämänmuutos. Nukkumiseen aletaan suhtautua terveemmin ja liiallinen unen kontrollointi vähenee. Luottamus omaan, luonnolliseen uneen vahvistuu. Hyväksytään myös se, että ihan kaikkeen ei voi vaikuttaa. Mielen voima on valtava!

Sopivat tavoitteet tukevat unta


Tavoitteet unen suhteen eivät saisi olla liian korkealla. Välillä tulee huonompia öitä ja huonompia nukkumisen kausia, mikä on ihan normaalia vaihtelua. Mikäli ongelma kuitenkin pitkittyy ja alkaa huolestuttaa sekä vaikuttaa jaksamiseen, kannattaa hakea apua. Elämä laadukkaasti ja riittävästi nukkuneena on paljon kevyempää ja kirkkaampaa, puhumattakaan unen antamista moninaisista terveyshyödyistä.

Kirjoitin Pieni kirja parempaan uneen ja elämään -työkirjan ihmisille, jotka arvostavat unta ja sen tuomia terveyshyötyjä, mutta eivät syystä tai toisesta pysty nukkumaan niin hyvin tai silloin kuin haluaisivat. Kirja tarjoaa tietoa, työkaluja, uusia näkökulmia, voimia ja vertaistukea erilaisten univaikeuksien kanssa painiville. Kirja on ensimmäinen suomenkielinen univaikeuksien helpottamiseen tarkoitettu työkirja.



Katía Uusikartano on sosiaalipsykologi (YTM), Life Coach ja univalmentaja, joka on kehittänyt uudenlaisen Elossa® Univalmennuskonseptin. Katían missio on tuottaa Suomeen lisää energiaa paremmilla yöunilla ja saada ihmiset elämään enemmän.

TUTUSTU KATÍAN KIRJAAN.
SEURAA INSTAGRAMISSA.

Artikkelin avainsanat:

uni, nukkuminen, jaksaminen

Arkisto:

2020

Elokuu

Heinäkuu

Kesäkuu

Toukokuu

Huhtikuu