Viisi keinoa kehittää itseä

Kirjoittanut: Jutta Vainio - 30.4.2020

Itsensä kehittäminen. Kaksi suhteellisen simppeliä sanaa, mutta silti yhdessä niin epämääräisiä. Sanapari voi saada jo itsessään puuskuttamaan: voi pojat, mitä kaikkea pitäisikään itsessään kehittää.

Toisaalta osalla meistä nämä sanat nostavat innostumiskerrointa ja saavat huudahtamaan: Joko mennään?


Jaamme tässä jutussa viisi simppeliä keinoa kehittää itseä. Näillä saat Entä jos -fiilistä luotua.

Entä jos voit ottaa oman paikkasi?
Entä jos voit valita mihin elämässä keskityt?
Entä jos voit hallita kiirettä sanoillasi?
Entä jos voit saada lisätehoja työn tekemiseen?
Entä jos sinun ei tarvitse kasata huolia yömyöhälle?

Entä jos voit ottaa helppoja askeleita itsesi kehittämiseen? Sitten mennään!

1. Röyhkeyskoulun oppeja haltuun


Kirjasta Jenni Janakka: Röyhkeyskoulu


Kirjoita lista asioista, joita et ole koskaan uskaltanut, viitsinyt tai kehdannut tehdä mutta joissa jokin kiinnostaa.
Pohdi, olisiko äsken kirjoittamassasi listassa jokin asia, jota voisit kokeilla. Mikäli on, tee se!

2. Valitse, mikä on sinulle tärkeintä tänään


Kirjasta Maaretta Tukiainen & Sonja Eid: Tärkeintä tänään


1) Valitse yksi sinulle tärkein asia tänään.
Käytä aamusta viisi minuuttia tulevan päivän pohtimiseen. Mieti, mikä on tulevana päivänä sinulle kaikkein tärkeintä. Kirjoita se muistiin.

2) Mieti, miten aiot palautua tänään.
Palautuminen tarkoittaa rentoutumista eli jonkin muun asian tekemistä kuin sen tärkeän, mitä olet päivän aikana tehnyt. Helppo tapa palautua on tehdä jotain, mistä pitää niin paljon, että sitä oikein odottaa.

3) Mieti illalla, miten arvioisit päivän tuloksellisuutta, selkeyttä ja merkityksellisyyttä.
Pysähdy päivän päätteeksi pohtimaan, millainen fiilis sinulla on. Miten
merkitys, tuloksellisuus ja selkeys ovat kuluneen päivän aikana mielestäsi
toteutuneet?

3. Poista kiireen tuntua — älä puhu kiireestä


Kirjasta Minna Huotilainen & Mona Moisala: Keskittymiskyvyn elvytysopas


Jätä koko kiire-sana pois sanavarastostasi. Kun et hoe kiirettä, joudut miettimään myös asioiden todellisia syitä. Kun deadline on jo viikon kuluttua, voit sanoa joko ”Meillä on aivan hirvittävä kiire saada kaikki valmiiksi ennen deadlinea, joten nyt kaikki kiireellä tekemään” tai ”Meillä on nyt viikko aikaa. Mietitäänpä, mihin se kannattaisi käyttää, jotta lopputulos olisi mahdollisimman hyvä.” Kumpi saa aikaan fiksumpaa toimintaa? Kumpi tuntuu kuormittavammalta? Sanoissa on voimaa, ja ne suuntaavat ajatteluamme. Tule tietoiseksi sinulle tyypillisistä tavoista puhua. Tarkkaile, mitä reaktioita ne saavat sinussa ja ympärilläsi olevissa ihmisissä aikaan.

4. Kuvittele yksi ihminen, jota työsi auttaa


Kirjasta Daniel H. Pink: Milloin?


Whartonin korkeakoulun professori Adam Grant on kirjoittanut teoksen Originals ja Give and Take. Kun hän kohtaa raskaita tehtäviä, hän kerää motivaationsa kysymällä itseltään, kuinka hänen aikaansaannoksensa auttavat toisia ihmisiä. ”Kuinka voin jatkaa?” -tyyppisestä notkahduksesta tuleekin kipinä kysymykseen ”Kuinka voin olla avuksi?”. Jos tuntuu, että jäät projektin keskivaiheilla jumiin, kuvittele yksi ihminen, jota ponnistelusi hyödyttävät. Työsi omistaminen tuolle ihmiselle syventää omaa omistautumistasi tehtävään.

5. Huolien käsittely päivällä


Kirjasta Jarmo Liukkonen: Kuka hallitsee mieltäsi?


Käy huolien kimppuun erityisellä tuumaustuokiolla ainakin kerran viikossa. Varaa viereesi kynä ja paperia. Kirjaa huolet ja keskeneräiset asiat. Käy mielikuvissasi läpi niihin liittyviä pelkoja sekä erilaisia ratkaisukeinoja ja mahdollisia ajankohtia ratkaisujen toteutukselle. Pidä tällainen tuumaustauko hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa. Kannattaa ajatella, että sinulla on täysi päätösvalta siihen, työstätkö huoliasi yöllä vai päivällä.

Artikkelin avainsanat:

itsensä kehittäminen, ajattelu, entä jos, se hetki, self help, kirja

Arkisto:

2020

Lokakuu

Syyskuu

Elokuu

Heinäkuu

Kesäkuu

Toukokuu

Huhtikuu