Heikon tarkkaavaisuuden kanssa ei tarvitse elää - kolme tapaa oppia parempi keskittymiskyky

Kirjoittanut: Iina Niemelä - 22.9.2020

Istut tietokoneella ja kirjoitat sähköpostia. Puhelimesi merkkivalo syttyy, avaat näytön ja vilkaiset keneltä viesti on. Jätät sen lukematta. Palaat sähköpostin pariin — mitä yritinkään sanoa? Naputtelet sormia näppäimistöllä, mutta et saa asiaasi sanoiksi. Tahdotkin lukea puhelimeesi tulleen viestin. Avaat ajatuksissasi Instagramin. Puhelimeen uppoutuessasi päätät pitää tauon ja menet keittämään kahvia, vilkaiset kellonajan puhelimen näytöltä tietääksesi taukosi alkamisajan. Pöytään kahvikupin kanssa istuessasi sinulla ei ole enää mitään muistikuvaa siitä, paljonko kello on, ja yhtäkkiä muistat, että sähköposti jäi kesken.


Elämää ja töitä keskittymisvaikeuksien kanssa


Hyviä uutisia kaikenikäisille: aivot pysyvät joustavina läpi elämän.

Vaikka aivojen biologinen kehitys kokee huippunsa nuoruudessa, ovat ne loppuelämän ajan muovautuvia. Tämä tarkoittaa sitä, että niin uusien taitojen oppiminen kuin myös omien kykyjen kehittäminen on mahdollista minkä ikäisenä vain. Kehitettävä kyky voi olla kielitaito, laskupää, stressinhallinta — tai keskittymiskyky.

ADT eli attention deficit trait on useaa piinaava piirre, joka aiheuttaa heikentynyttä keskittymiskykyä ja tarkkuutta. Ajatukset säntäilevät tällaisen henkilön päässä ilman suuntavaistoa, elokuvan katsominen ilman kännykän selailua voi olla haastavaa ja työpöytä täyttyy kymmenistä tehtävistä. Tieto ADT:sta on lähtöisin 90-luvulta lääkäri E. M. Hallowellilta. Ilmiöllä on samoja piirteitä ADD:n ja ADHD:n kanssa, mutta näistä lapsuudesta asti ilmenevistä neurologisista häiriötiloista poiketen ADT on opittu keskittymiskyvyn häiriötila. Suomeksi ilmiöstä puhutaankin tarkkaavuushäiriötä muistuttavana käytösmallina.

Mistä tällainen käytösmalli syntyy? Hallowellin mukaan ADT:n kanssa painivia yhdistää yksi asia — he ovat eläneet liian kiireistä elämää liian pitkään. He jättävät taukonsa pitämättä, kuormittavat itsensä ylitöillä, multitaskaavat ja laiminlyövät yöunet. Seurauksena on tila, jossa aivot eivät enää toimi normaalisti.

Käytösmalleista voi opetella eroon


Aivotutkijoiden Minna Huotilaisen ja Mona Moisalan häiriötekijöistä kertova teos Keskittymiskyvyn elvytysopas pureutuu juuri siihen, kuinka ADT:n piirteistä päästetään irti. Kirja käy ilmiön monipuolisesti mutta napakasti läpi. Täydellinen siis kohderyhmälleen — täynnä asiaa, mutta sen verran tiiviisti, että kirjan lukee alusta loppuun yhdeltä istumalta.

Teoksessa listataan useita eri tapoja parantaa omaa tarkkaavaisuuttaan. Kokeile esimerkiksi näitä:

1. Ota tietoisesti hitaita tehtäviä. ADT-ihmisen aivot saavat hetken levätä, kun ajatusten mukana eivät säntäile myös kädet ja työvälineet. Tällaiselle henkilölle onkin luontaista valita ne kaikista nopeatempoisimmat tehtävät, sillä niiden rytmi tuntuu omaan persoonaan ja elämäntyyliin sopivalta. Kokeile niiden sijaan vaikkapa paitojen silittämistä, pikkutarkkaa työtehtävää tai nurmikon leikkaamista — kun tietoisesti valitset itsellesi hitaan tehtävän, annat aivoillesi luvan hidastaa.

2. Uppoudu mielekkääseen tekemiseen. Yhtäjaksoiset keskittymistä vaativat tehtävät kehittävät pitkäjänteistä keskittymiskykyä. Sen sijaan jokainen mielen harhautuminen vahvistaa tahattomaan tarkkaavaisuuteen liittyviä aivoalueita — joita emme luonnollisesti halua vahvistaa! Ota päivästä aikaa harrastukselle, joka vie sinut mukanaan. Sellainen voi olla podcastin kuuntelu, sukkien kutominen, kuntosaliharjoitus tai kirjan lukeminen. Vie häiriötekijät pois läheisyydestäsi ja päästä keskittymiskykysi kehittymään kuin itsestään mielekkään puuhan parissa.

3. Pidä tauko. Pitämällä hengähdyshetken kehotat niin kroppaasi kuin aivojasi rauhoittumaan. Kiireisellä työpaikalla tauosta kannattaa ottaa enemmän irti poistumalla työympäristöstä, sillä kahvihuoneessa kollegoiden kanssa rupattelu ei ole tehokkain tapa palautella aivoja. Testaa kuinka vireystilasi muuttuu, jos tauolla käytkin kävelyllä, syöt eväsleivät puistossa tai otat kymmenen minuutin päiväunet.


Lopuksi kannustan sinua arvioimaan tämänhetkistä olotilaasi. Jos mielesi yritti harhailla tekstin lukemisen aikana, kehosi tuntuu jännittyneeltä tai takanasi on kiireinen aamu, ota kolmas vinkki käyttöön heti. Aloita keskittymiskykysi elvyttäminen sulkemalla näyttö hetkeksi juuri nyt — aivosi saattavat kaivata taukoa enemmän kuin tiedostatkaan.

Lähde: Minna Huotilainen — Mona Moisala
Keskittymiskyvyn elvytysopas
Tutustu kirjaan ja tilaa Keskittymiskyvyn elvytysopas täältä.

Artikkelin avainsanat:

keskittymiskyky, harjoitus, elämänhallinta, kirjat

Arkisto:

2020

Lokakuu

Syyskuu

Elokuu

Heinäkuu

Kesäkuu

Toukokuu

Huhtikuu